İŞ DÜNYASINDA YENİ DÖNEM. İSG EĞİTİMLERİNDE "FORMALİTE" BİTTİ, SINAV VE 60 PUAN BARAJI GELDİ!

İSG eğitimlerinde yeni dönem resmen başladı! 2026 yönetmeliğine göre artık eğitim sonu sınav ve 60 puan barajı zorunlu oldu. İşte tüm detaylar...

İŞ DÜNYASINDA YENİ DÖNEM. İSG EĞİTİMLERİNDE "FORMALİTE" BİTTİ, SINAV VE 60 PUAN BARAJI GELDİ!
Volkan Altunay İSG Sınav Okulu Hazırlık Kursu

Çalışma hayatını ve milyonlarca çalışanı doğrudan ilgilendiren İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) eğitimlerinde köklü bir reforma gidildi. 2 Nisan 2026 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren yeni yönetmelikle birlikte, işyerlerinde yıllardır süregelen "imza atıp geçme" dönemi resmen kapandı. Yeni dönemde eğitim almayan değil, eğitimi alıp sınavı geçemeyen çalışan işbaşı yapamayacak.

İşte işverenlerin, İSG profesyonellerinin ve çalışanların bilmesi gereken yeni dönemin şifreleri:

Eğitim Sonu Sınav Zorunlu: Baraj 60 Puan!

Yeni yönetmeliğin getirdiği en radikal değişiklik, eğitimlerin sonunda ölçme ve değerlendirme sisteminin zorunlu kılınması oldu. Artık her çalışan, aldığı İSG eğitiminin ardından sınava tabi tutulacak.

  • Çalışanın eğitimi başarıyla tamamlamış sayılması için 100 üzerinden en az 60 puan alması gerekecek.

  • Sınavda başarısız olan çalışana en fazla 2 ek sınav hakkı daha tanınacak. Toplamda 3 sınavda da barajı geçemeyen personel, eğitimi en baştan (sıfırdan) tekrar almak zorunda kalacak.

"Kopyala-Yapıştır" Eğitim Müfredatına Son

Her sektöre ve her işyerine aynı genel geçer sunumların izletildiği dönem sona erdi. Mevcut müfredata (Genel, Sağlık, Teknik) ek olarak "İşe ve İşyerine Özgü Riskler ve Risk Değerlendirmesine Dayalı Konular" adıyla 4. bir ana başlık eklendi. İşyerleri artık kendi güncel risk değerlendirme raporlarına ve acil durum planlarına göre özelleştirilmiş eğitimler hazırlamakla yükümlü olacak. Ayrıca yangın, parlama, patlama, tahliye ve kurtarma konuları da daha detaylı ve bağımsız ders başlıkları haline getirildi.

Videoyu Arka Planda Oynatıp Geçmek Tarih Oluyor

Uzaktan eğitim (e-öğrenme) sistemlerine de çok sıkı teknik kriterler getirildi. Dijital eğitim platformlarının; videoyu ileri sarmayı, sekme değiştirmeyi veya tarayıcıyı arka plana atıp eğitimi izlemeden bitirmeyi engelleyecek yazılımsal altyapıya sahip olması şart koşuldu. Eğitim sırasında ekranda belirecek anlık sorularla (pop-up) çalışanın aktifliği ölçülecek ve tüm bu süreçlerin dijital log kayıtları denetimler için saklanacak.

Çok Tehlikeli Sınıfta "Uzaktan Eğitim" Esnetilemeyecek

Yönetmelik, dijitalleşmeye kapı açsa da saha pratiklerini koruma altına aldı. Yeni eklenen "İşe Özgü Riskler" eğitim başlığı için tehlike sınıflarına göre katı yüz yüze eğitim kuralları getirildi:

  • Çok Tehlikeli Sınıf: İşe özgü asgari 4 saatlik eğitimin uzaktan verilmesi tamamen yasaklandı. Bu eğitim kesinlikle yüz yüze yapılacak.

  • Tehlikeli Sınıf: Asgari 3 saatlik bu bölüm yine yüz yüze olmak zorunda.

  • Az Tehlikeli Sınıf: Asgari 2 saatlik kısım uzaktan veya yüz yüze verilebilecek.

Ayrıca işe yeni giren bir çalışanın temel İSG eğitimlerinin, işbaşı yaptıktan sonra en geç 3 ay içinde tamamlanması yasal bir zorunluluk olarak sisteme işlendi.

Müfettişler Artık Sadece İmza Değil "Log Kaydı" İsteyecek

Sektör temsilcileri, yapılan bu değişiklikle birlikte İSG eğitimlerinin gerçek bir bilinç düzeyine ulaşmasının hedeflendiğini belirtiyor. Çalışma ve İş Kurumu müfettişlerinin bundan sonraki denetimlerde sadece matbu imza föylerini değil; sınav sonuç raporlarını, uzaktan eğitim sistemlerinin teknik log kayıtlarını ve işyerine özgü müfredat uygunluğunu da mercek altına alacağı vurgulanıyor. Kurallara uymayan işyerlerini ise ciddi idari para cezaları bekliyor.

Ali KEKLİKTEPE

YORUM EKLE